Uniform scouts

Het uniform

Als je een scout wordt, moet je bij de bijeenkomsten een speciaal scout-uniform dragen. Elk groepje heeft zijn eigen kleur uniform. De Bevers hebben een rode blouse, de Welpen dragen groen, de Scouts beige, en de Explorers ook rood.

Nadat je officieel scout bent, moet je altijd dat uniform dragen bij de activiteiten. Dat uniform heeft twee doelen. Eerst is het handig om te zien bij welke groep iemand hoort. Ook is het een soort visitekaartje. Je moet zelf dat uniform kopen, en hier zijn wat links waar dat kan.

Aanschaffen scouts blouse

Scouting Nederland – Het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en  VeteranenzorgAanschaffen groepsdas/ regiobadge/ groepsnaambandje

Voor de badges zoals het installatieteken en het speltakteken kun je contact opnemen met het leidingteam.

Hoe het uniform er precies uit ziet:

Groepsdas

Iedere scoutsvereniging heeft een andere kleur das. Aan de das kun je gemakkelijk zien wie bij welke scouting vereniging hoort. De groepsdas van scouting Nienoord is een groene das met een zwarte rand. Ook zit er op de achterkant een wit ruitje. De das wordt overal waar we als scout heen gaan gedragen zodat iedereen kan zien dat je bij de beste scouts vereniging van Nederland zit!

Scouting Nederland insigne

Als je bij Nederland op scouting zit wordt er van je verwacht dat je het scouting Nederland insigne draagt op je scoutsuniform. Deze moet op de linkerborstzak van je scoutsblouse.

Groepsnaambandje

Om nog duidelijker te maken dat je bij scouting Nienoord zit is er een groepsnaambandje beschikbaar die je kan dragen op je rechter arm. Hierop staat de naam van de groep. Zo kunnen vreemden die de das niet herkennen toch zien bij welke groep je zit.

De bronafbeelding bekijken

Speltakteken

Het speltakteken laat samen met de kleur van je blouse zien bij welke leeftijdsgroep (Speltak) je zit. Bij de scouts is dit een beige blouse met de insigne hiernaast.

Insignes en badges.

Tijdens de opkomsten / kampen kun je insignes verdienen. Ook kun je verschillende fun badges kopen. Hiervoor zijn er officieel bepaalde plekken op je blouse die daarvoor geschikt zijn. Maar binnen Scouting Nederland wordt er geaccepteerd om ook op andere plekken insignes een plaatsje te geven op je blouse.

Bestand:Uniform scouts sn 2010.png